◂ Tillbaka

DAN WOLGERS

4/9 2010


Dan Wolgers konceptuella manifestationer har ifrågasatt konstbegreppet och därtill retat gallfeber på både publik och etablissemang genom åren. Redan på 90-talet väckte Wolgers uppståndelse när han i konstens namn överlät till en reklambyrå att utforma sin utställning på Galleri Lars Bohman i Stockholm. Upptåget öppnade upp för en eldfängd debatt kring konstnärens roll och konstens vara i samhället. Reaktionerna lät inte vänta på sig när han sedan i samband med sin utställning på Liljevalchs sålde två av konsthallens bänkar på auktion. Han dömdes till böter för stöld, men sålde genast domen i sitt oöppnade kuvert till ett betydligt högre pris. 1992 fick Wolgers i uppdrag att utforma omslaget till telefonkatalogen och satte provokativt dit sitt eget namn och telefonnummer. Ett chockerande tilltag i konstsverige då, men idag finns katalogen att beskåda på aktade Museum of Modern Art i New York.

Under senare år har Wolgers konst kommit att handla mer om det privata och det personliga. Hans bildsvit Här slutar allmän väg från 1995 kan ses som en skiljeväg, som en förskjutning från det offentliga rummet mot det personliga. Wolgers konst har beskrivits som »mental«, i den meningen att den vänder sig till intellektet och känslorna i första hand, inte till ögonen.

"Jag försöker visualisera och manifestera olika aspekter på livet i min konst", säger Dan Wolgers själv. På det privata planet använder jag mitt arbete till att försöka begripa någonting av vad jag och andra har här på jorden att göra.

Dan Wolgers är född i Stockholm 1955. Han är utbildad på Konsthögskolan i Stockholm på 80-talet, och kom sedan att inneha en professur i skulptur där under 90-talet. Hans verk finns i samlingarna hos bland annat Moderna Museet, Malmö museum och Statens konstråd.