Vår
Elin Bengtssons konst befinner sig ofta i gränslandet mellan natur och abstraktion. I utställningen Vår kretsar mycket kring känslan av den årstid som är mellan två lägen, vinter och vår. Motiven berättar om något annat, om känslan av en upplevelse, om minnet av erfarenheter.
Många av målningarna är framställningar av natur med motiv som ser ut att vara målade i högt tempo och med en stark drivkraft. Vårvinterns spröda men kalla ljus letar sig in i motiven, porlande vatten och ett naturens uppvaknande visar sig. I hennes expressiva målningar syns penseldrag och fingertoppars rörelse i färgen. I målningarna visar sig nya världar och djup, med en natur som väcker minnen om olika naturföreteelser, om topografier, ytor och väder. Målningarna i utställningen är gjorda med olja eller akvarell på yupo-papper, ett syntetiskt papper som inte suger upp färgen vilket gör att torktiden blir längre. På så sätt kan Bengtsson väcka färger till liv, eller störa det men olika verktyg. Ibland ser resultatet ut som en karta eller lager av jord, ibland ser det ut som hud, skrynklig eller brännskadad.
I målningen Ett väder (2020) domineras bilden av diagonala linjer som tycks dra sig till, eller utstrålas från, en och samma punkt. En rödgul och grå himmel med ett mörkt landskap under, där växtligheten ser ut att dras upp mot ljuset som i en orkan eller ett tvång. I en annan målning syns röda trädstammar som slingrar sig upp mot en smutsgul himmel. Horisonten är hög och jorden och mossan och växtligheten kränger sig på marken. Mörka blåsvarta skuggor ser ut som brända ytor i det fuktiga landskapet. Vårens ankomst är omväxlande där ett klart ljus skapar konstraster av både hoppfullhet och mörker. Med sina målningar undersöker Elin Bengtsson en yttre och inre verklighet där allt kan förflyttas och omformas.
Om konstnären
Elin Bengtsson är född 1981 i Halmstad och är idag bosatt och verksam i Malmö. Hon har examen från Valand Konsthögskola (2010) och tog sin master på San Francisco Art Institute (Kalifornien, 2012). Sedan dess har hon medverkat på flertalet utställningar. Några av separatutställningarna är Galleri Rostrum (Malmö, 2017), Bergdala Konstgalleri (2018), Galleri Ping-Pong (Malmö, 2019) och på Halmstad Konsthall (2013) där hon även är representerad. Några av grupputställningarna som kan nämnas är There is nothing på Half Image Gallery (Shanghai, 2017) och Dagen är borta, vi har ljuset påIKOLONI (Malmö, 2018).
Bilder från utställningen
Anticipating The Stroke (2019) Detalj Vatten Kall (2019) Mjöl (2016) Mjöl (2016) Respit (2018) Seated (2018) Temperature Drop (2018) The Dissenter (2019) Tinar (2021) Träsk (2018) Ur marken och på grenarna (2018) Ur marken och på grenarna och Seated Vatten (2021) Vår (2021)