VÄVMÄRKEN – tråd tid teknik
I vävens tidskrävande värld med varp och inslag kan avbildande motiv och abstrakta former samsas sida vid sida. I Elsa Lillieroth Dagås vävar blandas ullgarn, lin, plast och metalltråd. Tillsammans vävs de ihop och fångar sällsamma bilder av minnen och händelser. De senaste åren har hon letat efter nya material på second hand och byggarbetsplatser. Där hittar hon restprodukter av konsumtionssamhället, det skräp som ingen vill ha. Hon utforskar och utvecklar tekniken i symbios med samtiden, där nya motiv och mönster skapas.
I hennes stora och små vävar möts betraktaren av olika material och färgval. I de avskalade och strikta geometriska vävarna syns blänkande koppartrådar och garn med lyster. Trådar av plast och lin spretar från ytan. Växtlighet och vatten gestaltas. Den öppna obrutna horisonten och havets ständiga skiftningar fångas i tråd och garn. I de mer avbildande och tätt vävda motiven syns människor, sittandes med avstånd eller ensamma i ett rum. Flera av Elsa Lillieroth Dagås vävar är gjorda under pandemin och fångar med sina dova färgfält både känsla och stämningar.
Om konstnären
Elsa Lillieroth-Dagås (1937) utbildade sig på Slöjdföreningens skola, Göteborg (nuvarande HDK, Göteborg) 1955-59. Hon har jobbat som designer i Danmark och som väverska i Schweiz innan hon skaffade egen textilatelje i Varberg 1962 där hon fortfarande är verksam. Hon har utfört många beställningsarbeten för kyrkliga och offentliga miljöer, bland annat i Varbergs kyrka och till Tingsrätten i Varberg. Elsa Lillieroth-Dagås har haft flera separatutställningar och deltagit i flera grupputställningar, bland annat med VMT “Absolut Textil” (Vasa Konsthall, Göteborg 2010), “Konflikt” (Konsthallen Hamnmagasinet Varberg 2014) och “Vårsalongen” (2017-2020) för att nämna några. Hon finns representerad i Varbergs Kommun, på Halmstads konstmuseum och i flera regioner.